ЗА ФОТОКНИГАТА С ЛЮБОВ
Ако доскоро фотокнигата представляваше най-хубавите ви снимки подредени в албум, то напоследък визията и съдържанието и много се промени. През последните години авторите полагат повече усилия да реализрат своите проекти под формата на фотокниги отколкото като изложби. За разлика от творбите, предлагани за продажба на твърде високи цени в галериите, фотокнигите могат да бъдат закупени на приемлива цена, лесно да бъдат пренасяни и съхранявани и най-вече може да държите в ръцете си нещо създадено от иначе недостъпни автори.
Възможността да бъде представена история или тема на сравнително голям брой страници премахва ограниченията и позволява авторът да разгърне идеята си, както в образи така и с текстове, рисунки, документи. Идеята, че това произведение ще бъде разглеждано от необезпокояван зрител създава пряка и по-интимна връзка с автора му и се явява като допълнение към вече посетена изложба.
На щандовете на известни издателства започват да се появяват изключително любопитни издания. Фотокнигата се превръща в обект създаден от въображението на автори и дизайнери, различен от очакванията на публиката, изненадващ със своята необичайност. Всяка с различна тема, формат, хартия и начин на разгръщане.
За издаването на подобна фотокнига вече не е достъчно да бъдете само добър фотограф. Много от авторите прекарват години в набиране на информация, срещи и снимане. Понякога дори не е необходимо да сте фотограф. Популярност набират куратори, колекциониращи фотографии, изхвърлени, предлагани на разпродажби или преотстъпвани безвъзмездно. Тяхната работа се състои в подреждането и издаването на печатното произведение.
Пример за това са двете книги на Тома Совин – „Beijing Silvermine” и “Quanshen”, издадени от The Archive of Modern Conflict. „Beijing Silvermine” представлява пет кутийки всяка съдържаща хармоника от картонени рамки, в които са поставени малкоформатни снимки, изкопирани от изхвърлени филми, които авторът е изкупил от китайски прекупвач. Всяка от книжките е с различен цвят и съдържа фотографии на различна тема от китайската действителност в периода 1985 – 2005. „Beijing Silvermine” беше номинирана за най-добра фотокнига на фестивала в Арл и за най-добра първа фотокнига от Фондация Aperture през 2013. Второто му издание „QUANSHEN” предствлява ветрило от черни картонени ленти, с реално репродуцирани портрети с размер два на седем инча, закупени от битаци и разпродажби в различни части на Китай. Любопитно изглеждат и грижливо сканираните и отпечатани гърбове на снимките. Репродукциите предлагат на зрителя финни детайли като гънки, петна, избледнели надписи, обезцветяване, запазени бели декоративно изрязани ръбове. И макар позите на заснетите хора да са статични, начина на отпечатване носи усещане за триизмерност.
Наградата на Фондация Apertureза 2013 спечели книгата на Росанджела Рено с причудливото заглавие A01 [COD. 19.1.1.43] – A27 [S|COD.23]. Книгата включва фотографирани останки в кутиите с тези номера, съдържали оригинални фотографии на бразилския фотограф Аугусто Малта, постепенно откраднати от кметството в Рио де Жанейро. Разкъсани корици от албуми, номерца, връзки, оризова хартия…са обектите, които авторката е заснела. Рено работи за Института Морейра Салес създаден за съхраняване на фотографии регистриращи развитието на градовете в Бразилия.
Естествено фотографските музеи имат свои отдели за фотокниги. Някои притежават завидно богати колекции. Техни комисари пътуват по всички фестивали, за да ги поддържат актуални.
Закупуването и следенето на пазара за фотокниги създава кръг и от почитатели познаващи спецификата и авторите, а често познаващи се и един друг.
Кристина де Мидел, станала известна със своята книга „Афронавти”, споделя, че издаването на фотокнига, особенно когато авторът я издава сам и в малък тираж, не носи финасов резултат, но позволява творбите да достигнат до повече хора, респективно води до популярност на автора сред професионалистите и до възможност да реализира свои нови проекти.
Книгата, донесла световна слава на Кристина представлява документиране на фантастичните образи, които авторката си представя след като попада на материали за космическа програма на Замбия създадена през 1969 година. Иронична и естетска реализация с невероятно чувство за хумор. Книгата е номинирана за Deutsche Börse Photography Prize 2013и през последната една година фотографиите са показани в 25 изложби по цял свят.
В периода 19-23 юни тази година имах шанс да се включа в майстоски клас “Снимане, редактиране и създаване на фотокниги с Кристина де Миддел и Рикардо Касес”, в град Мазури, Индия, по покана на EMAHO Magazine и IED Madrid. Избраната от Кристина тема беше „Документиране на фантазиите” и по нейна идея снимахме “къща на призраци”. Редактирахме и създадохме фотокнига със заглавие „Devdar Woods Manic”…
Повече за това в следващия брой…
Тук бих искала сърдечно да благодаря на Петрос и Светлана от Фотосинтезис, с чиято подкрепа станах част от това изключително вълнуващо за мен преживяване.
Фотографии: Надежда Павлова
- Quan Shen на Тома Совин личен подарък от автора
- Beijing Silvermine по време на изложението PARIS PHOTO 2013
- A01 [COD. 19.1.1.43] – A27 [S|COD.23]на Росанджела Рено
- Афронавти на Кристина де Миддел снимка на копие от автора
Leave a Reply
Want to join the discussion?Feel free to contribute!