THE PORTALS series views the billboard as a screen onto which human longings, whether natural or suggested, it is a metamorphosis into a break, an opening, a portal into other times and values. Never failing to lose the empathic connection with it, it suits its symbolic nature, which is affirmed not by the photographic authenticity, but by the subject’s ability to produce meanings which give rise to other images. Manipulation of the image is allowed in this field of conditionality so that instead of advertising messages, images from figural painting are digitally integrated within the billboard’s frames. The shoots offer the viewer the “what if…” hypothesis, an opportunity to shift the focus and the direction of the suggestion, and to place an emphasis on the inner and natural pursuit of the viewer. This experiment invites the viewer to look with a critical look, imagination, and irony all at the same time, all of which he is capable of with regards to himself and the surrounding environment. The aim of this experiment is to keep a game of dualities going on, dualities of the good and the evil, the imaginary and the real, the outright anecdote and the poetic understatement, the randomly achieved and the well-considered links between separate details. Each photography from the series and all of them together are portals which invite the viewer to pass through on his own and discover at the other end the image of his dearest desire which has been left intact by the triviality of everyday life and freed from the anxiety of the pointlessly consumed existence.
“Серията ПОРТАЛИ е последният проект на Надежда Павлова. Поставя началото му през 2010 година. Първоначално авторката започва чиста регистрация на билборда и неговото присъствие в градската среда като поставя акцент върху агресивните послания внушаващи желания и потребности у зрителя. По-късно прилагайки схващането за билборда като екран, на който се прожектират човешки въжделения, естествени или внушени, тя го метаморфозира като пробив, отвор, портал към други времена и ценности.
Без да губи емпатина връзка с него тя подхожда към символната му природа , която се потвърждава не чрез фотографска достоверност, а чрез способността на обекта да произвежда значения пораждащи други образи. В това поле на условност манипулацията на образа е позволена , така че вместо рекламни послания в рамките на билборда дигитално са монтирани картини от фигуралната живопис. Кадрите поднасят на зрителя хипотеза в стила „какво би било ако”, възможност да се измести фокуса и посоката на внушението, да се постави акцент върху вътрешния и естествен стремеж на зрителя. Този експеримент е една покана към зрителя да погледне едновременно с критично око, с въображение и с иронията, на която е способен към себе си и заобикалящата го среда.
Целта на проекта е поддържането на игра на двойнствености между сериозното и забавното, въображаемото и достоверното, откровенния виц и поетичната недоизказаност, случайно получилите се и обмислени връзки между отделните детайли.
Всяка фотография в серията поотделно и всички заедно са портал, приканващ зрителя сам да премине през него и да открие от другата страна образа на своето съкровенно желание, недокоснато от тривиалността на ежедневието и освободено от тревогата за безцелно консумираното битие.” Елисавета Мусакова