ЧЕРНАТА КУТИЯ
Черна кутия, кадифена на докосване, подобна на умален транспортен контейнер привлече вниманието ми сред многото материали, които Тина Шелхорн /куратор и галерист от Кьолн/, гост на Международните фотографски срещи в Пловдив, постави до себе си. За разлика от обичайните черни кутии изполвани в науката и техниката, където съдържанието е неизвестно и интерес представляват само входа и изхода, в тази, надиплени като географски пътни карти, всяка с уникален дизайн, бяха презентациите на изложбите от програмата на The_PBM (The PhotoBookMuseum) в Кьолн.
The_PBM се реализира по инициатива на Маркус Шаден(Schaden.com Foundation). Шаден е с богат опит като собственик на книжарници, издател, куратор, преподавател и член на няколко журита за насърчаване издаването на фотокниги, решил, че е време да бъде създадена институция, посветена на фотокнигата.
Професионалисти от цял свят са работили месеци в подготовка на събитието. Началната дата е 19.08.2014, за да съвпадне със 175–тата годишнина от откриването на фотографията.
През последните десет години са публикувани повече фотокниги отколкото за 165–те предходни години, взети заедно. Мартин Пар и много други колекционери ги събират като редки находки, а музеите за съвременно изкуство ги добавят към колекциите си.
Фотокнигата бързо се утвърди като основно средство за себеизразяване във фотографията. Тази медия е претърпяла множество трансформации от обикновен начин за разпространение на знание до автономна форма на изкуство. Според организаторите, едно ново поколение от фотографи, куратори, изкуствоведи, колекционери и издатели припознават в нея вид визуално Есперанто. Съвременен фотографски фестивал без секция за фотокниги става немислим. Музеите също и обръщат внимание. Tate Modern в Лондон, Музея за изящни изкуства в Хюстън, Европейската къща на фотографията в Париж и др., откупуват колекции от фотокниги, за да са в крак с времето и развитието на съвременната визуална култура. И въпреки, че от десетилетия фотографски колекции са част от придобивките на музеите, към днешна дата няма музей посветен изцяло на фотокнигата.
Идеята на Маркус Шаден е The_PhotoBookMuseum да промени това, като организира събитие с продължителност 43 дни в индустриалното пространство Carlswerk/бивш завод за кабели/ с площ около 4000 кв.м. 25 изложби разположени в транспортни контейнери всяка, илюстрират голямото разнообразие от стилове и съдържание на фотокниги от цял свят. Изложбите показват работата на Мартин Пар и Джери Баджер, Ханс Юрген Раабе, ЦзянДжиан, Доминик Дарбоа, Карлос Споторно, Кристина де Мидел, ОливърЗибер, Стивън Джил, Дейвид Алън Харви, Рикардо Касес, Даян и Ед Темпълтън, Али Таптик, Каролин Дрейк, Тодд Хайдо и Андреа Дифенбах. Показана е и огромна колекция от над 70 книги на Дейдо Морияма.
„Днес ФОТОКНИГАТА е чудесно демократично средство, с което фотографите могат да изразят себе си. Всеки може да ги прави и да създаде свой собствен подиум. Тези произведения заслужават място, което да сложи рамката. И преди всичкo: Фотокнигите водят до пристрастяване, но не ви убиват.” Думите са на Ерик Кесселс -куратор, директор на KesselsKramer Publishing, Холандия и организатор на Photobook Award Kassel. Колекция подбрани фотокниги от този фестивал е предоставена на публиката в Кьолн. Свободния достъп до експонатите е приоритет на организаторите на The_PBM. Посетителите са окуражавани да вземат книгите в ръка, за да усетят хартията и да ги разлистят със свое темпо. По този начин биха схванали по-точно намеренията на фотографа.
Фотокнигите могат да бъдат нещо комплексно. Те са много повече от албум със снимки. Те са артистично послание. Редакторът прави селекцията и поредността на кадрите, техния размер и подредба. Също от голямо значение е комбинацията от шрифтове, графични елементи, хартия, подвързване и корица. Веднъж отпечатана фотокнигата не може да бъде променена. Изложбата от друга страна, може да се модифицирана след откриването или при преместването в друга галерия. Кураторите ценят тази гъвкавост, авторите не. За тях фотокнигата е гаранция, че авторското им послание ще остане непроменено, винаги и нявсякъде, където книгата им се разлиства. Също така е по-просто и евтино за книгата да пътува в сравнение с една изложба. От тази гледна точка фотокнигата може да се разглежда сама по себе си и като пътуваща изложба.
Идеята на организаторите на The PhotoBookMuseumе като следваща стъпка музеят да има карго версия готова за път през пролетта на 2015, разположена в контейнери за транспортиране.
Пътуващ музей с най-артистичните „пътнически карти” разположени в черната кутия от началото, а всъщност каталог на събитието.
http://thephotobookmuseum.com/de/museum
Надежда Павлова
09.11.2014
Фотографии: Волфганг Цурборн (Wolfgang Zurborn)
Даниел Закаров (Daniel Zakharov)
Leave a Reply
Want to join the discussion?Feel free to contribute!